Üks arendus- ja ärimudel
Agiilne arendus ja scrum
Agiilne arendusmetoodika seab esikohale eelkõige
inimesed ja nendevahelise kommunikatsiooni, tarkvara enda, koostöö kliendiga
ning kiire kohanemise.
Esimene scrumi iseloomustav aspekt on kindlasti sprindid, ehk
siis 1 nädala kuni 1 kuu pikkused perioodid, mille jaoks seatakse kindlad
eesmärgid ning kogu tiim peaks töötama nende eesmärkide saavutamise nimel. Iga sprindi lõpus toimub nn retro, mille käigus tehakse
kokkuvõte lõppenud sprindist ja hinnatakse tulemusi ning tuuakse välja
kitsaskohad.
Sprindi ajal toimuvad igapäevased stand-up
stiilis koosolekud, mille käigus annavad arendajad ülevaate eelmisel päeval
toimunust ning uue päeva plaanidest, samuti probleemidest. See on hea võimalus hoida
kogu tiimi kursis hetkel toimuvaga ning tuvastada võimalikke „pudelikaelu“
protsessi edenemises.
Scrumi puhul on oluline kindlate rollide
olemasolu tiimis (arendajad, scrum-master ehk tiimijuht ning toote omanik ehk vahendaja
kliendi ja meeskonna vahel). Samuti on oluline nende rollide esindajate pädevus
ning tiimi ühine arusaam eesmärkidest. Kui tavadest kinni ei peeta, võib projekt
jääda venima ning tiimi fookus liikuda vähemtähtsatele asjadele. Samuti ei
pruugi selline metoodika olla meelepärane just kõikidele inimestele, sest scrum
eeldab tihedat suhtlust ja koostööd tiimi vahel. Need, kes on võib-olla introvertsemad
või rohkem pigem isenokitsejad, võivad kaotada kiiremini motivatsiooni.
Ärimudel - katuseteenus tarkvarale
Sellist ärimudelit võib võrrelda näiteks
digitaalse turuga, kus mingile kindlale platvormile koondatakse edasimüügiks
suur hulk erinevaid tooteid (siinkohal tarkvara), mille müügist teenib platvorm ise
vahendustasu. See on sarnane näiteks selliste vahendusplatvormidega nagu Fiverr,
Uber või Airbnb. Erinevalt teenustest müüakse aga tarkvara.
Üheks sellise ärimudeli rakendajaks tarkvara (täpsemalt
videomängude) müümisel on Valvele kuuluv Steam. Steam ongi just selline digitaalne
turg, mille kaudu on võimalik osta ja proovida mänge, oma mängukogumikku
mugavalt uuendada ning hallata. Seda saab teha läbi veebi või ka läbi klientrakenduse. Lisaks kuuluvad tänapäeval selle platvormi juurde veel
muud sotsiaalvõrgustikulaadsed lisafunktsionaalsused, nagu voogedastamise
võimalus, koos mängimine, foorumid, suhtlus jne.
Steami ärimudeli kasumlikkus põhineb
vahendustasul – koondades oma platvormile väga laia valiku mänge ning andes
kasutajatele mugava võimaluse seal ostelda, teenib platvorm ise igalt tehingult
väikese tasu. Tänu oma domineerivale positsioonile turul ja edukale ärimudelile
(mille vastu näiteks on Steami eeskujul mõned mängustuudiod loonud oma toodetele eraldi sarnased platvormid)
tegeleb tänasel päeval Steam ka muude toodete müügi (riistvarana näiteks Steami mängupult
või sel aastal ilmuv Steam Deck pihukonsool) ja muu tarkvara tootmisega (näiteks
nende enda Linuxi distributsioon SteamOS).
[2] https://www.researchgate.net/publication/326339847_The_Rise_and_Evolution_of_Agile_Software_Development
[3] Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_(service)
[4] https://www.feedough.com/how-does-steam-work-steam-business-model/
Kommentaarid
Postita kommentaar