Uue meedia mõju traditsioonilisele meediale

Eelmise sajandi lõpp on veebi tulekuga muutnud palju ning nendest muudatustest on kindlasti puudutatud ka meedia. Uued trendid ning kombed on muutnud seda, kuidas me tarbime meediat ning samuti ka seda, millist meediat me tarbime. Siinkohal vaatlen nn uue meedia tulekuga kaasnevat ühte negatiivset ja ühte positiivset mõju tavameediale.

Alustan negatiivsest mõjust traditsioonilisele meediale ja see on telerite ning telekanalite populaarsuse vähenemine. Siin võib põhjuseks pidada seda, et noorem generatsioon rahuldab sellise meediavajaduse peamiselt läbi muude seadmete kui telerite. Traditsioonilise televisiooni vaatamise osakaal on juba eelmise aastakümnendi lõpus näiteks USA-s ja Suurbritannias nooremate inimeste seas oluliselt vähenenud. Järjest populaarsemaks on muutunud erinevad voogedastusteenused ning videosisu keskkonnad nagu YouTube. Samuti kasutavad nooremad inimesed rohkem muid seadmeid sellise sisu tarbimiseks – telerite asemel on arvutid ning nutiseadmed[1][2]. Ka minu tuttavate hulgas on järjest vähem inimesi, kes näiteks tele- ja internetiteenuste pakkujate pakettide seast valivad ainult selle viimase, vaid internetipaketi. Samuti ei pea mõni vajalikuks isegi telerit enam omada. Kas selliste trendide tulek tähendab traditsioonilise televisiooni lõppu? Kindlasti ei saa selle kõige kõrval ära unustada siiski riiklike uudistekanalite või otseülekannete tähtsust. Pigem usun, et selles valdkonnas on näha kohanemist ja uudsemate lahenduste kasutusele võtmist ning võib-olla asendub lihtsalt ühel hetkel suurem ekraan väiksega, kuid otseülekanded ja -saated jäävad lihtsalt teisel kujul püsima.

Positiivsemast küljest on uus meedia kindlasti muutnud informatsiooni inimeste jaoks kättesaadavamaks. Ajakirjanduse kolimisel veebi on kindlasti oma kasvuvalud (nt libauudiste levik, reklaamitulu vähenemine jm[3]), kuid sellel on ka oma hea külg. Negatiivsest hoolimata on kvaliteetne ajakirjandus alati oluliseks infoallikas, usaldusväärsed väljaanded on ikkagi silmapaistvad ning tõenäoliselt ei hääbu nende tähtsus ka tulevikus. Klassikalised ja usaldusväärsed ajakirjandusväljaanded ja ajalehed on leidnud veebi tulekuga uue platvormi uudiste levitamiseks (seda ka tegelikult enne veebi algust, läbi erinevate teistsuguste kanalite nagu näiteks meililistid või uudisegrupid). Paberväljaannete kõrval on online uudisteportaalid oluliselt kättesaadavamad, uudiseid saab kiiremini avaldada ning tänu ka teistele uutele meediakanalitele nagu näiteks sotsiaalmeedia, on nende väljaannete artiklid ka kiiremini levitatavad. Lisaks tagavad erinevad kohesed tagasiside võimalused lugejate poolt (näiteks artiklite kommenteerimine) ning võimalus jälgida külastatavust võimaluse muuta ajakirjandust asjakohasemaks ning eelduste kohaselt ka kvaliteetsemaks. Kuna suur hulk informatsiooni on pidevalt kättesaadav, annab see võimaluse ka ajakirjanikele sooritada kiiremini faktikontrolle või analüüsida erinevaid allikaid.



[1] S. Maheshwari, J. Koblin. https://www.nytimes.com/2018/05/13/business/media/television-advertising.html
[2] 
R. Elder.  https://www.businessinsider.com/more-young-people-are-watching-less-traditional-tv-2016-7
[3] 
A. Mir. https://www.discoursemagazine.com/culture-and-society/2021/07/28/the-press-now-depends-on-readers-for-revenue-and-thats-a-big-problem-for-journalism/

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Copyleft litsentsid ja nende klauslid

Hacker-HOWTO - arvustus

Rühmatöö arvustus – Low-code ja no-code programmeerimine