Infoühiskonna visioon 2020 - kuhu oleme jõudnud?

Mis on läinud tõesti hästi?

Üks punkt sellest visioonist toob välja, et enim kasutatavad teenused on mugavad ja lihtsad, samuti kättesaadavad ning nende eesmärk on muuta inimeste elu paremaks. [1] Eestis on nii avalik- kui ka erasektor teinud palju suuri samme ning loonud olulisi lahendusi vajalike teenuste mugavaks kättesaamiseks. Oleme harjunud mugavaks asjaajamiseks leidma erinevate toimingute jaoks sobiva IT-teenuse. Päringute jaoks on meil olemas turvalised registrid, isiku tuvastamiseks ID-kaart ning Mobiil-ID, Smart-ID, kodust lahkumata saab sõidukil omanikku vahetada, erasektori teenused aitavad meil kasutada mugavalt pankade teenuseid, broneerida internetist arsti juurde vastuvõtu aega, osta kaupu ja teenuseid veebist jne. See loetelu saaks veel pikalt jätkuda. 

Julgen väita, et on suudetud eesrindlikult tõsta inimeste elukvaliteeti. Sellele annab ilmekalt tõestust näiteks EASi poolt läbiviidud uuring IT-valdkonna ekspertide ja teiste küsitletute seas, kus ligi 90% vastanutest leidis, et Eesti riigi digiteenused on paremad, kui nende enda kodumaal. Lisaks loevad ka eksperdid meid kindlalt digitaliseerumise liidrite hulka. [2]

Mis on jäänud vaid visiooniks?

Eraldi punktina on välja toodud see, et eesti keel oleks digitaalses maailmas elus ja arenev. [1] Kuigi riigi enda e-teenused ja erasektori poolt pakutavad lahendused on ka eestikeelsena kasutatavad, siis üleüldiselt IT-maailmas on ja tõenäoliselt ka jääb domineerivaks keeleks inglise keel. See on lihtsalt paratamatult kõige universaalsem lahendus. Lisaks, meie IT-spetsialistid ei ole kõik ainult eesti keelt emakeelena kõnelevad inimesed ning rahvusvahelisel areenil ei aita ka ainult eesti keel – see on lihtsalt globaliseerumise mõju väikekeelt kõnelevatele kultuuriruumidele. Olgu siin näiteks avatud lähtekoodiga riigi poolt loodud tarkvara – inglisekeelne terminoloogia on selle juures iseenesestmõistetav. 

Eesti keele üleüldine hääbumine toimub siiski ka väljaspool IKT-sektorit, osaliselt just tänu IT lahendustele, mis on maailma meie jaoks avatumaks muutnud. Kindlasti ei saa öelda, et eesti keel pole digitaalses maailmas elus – jätkuvalt on – aga pigem ei saaks öelda, et see on arenev.




[1] https://www.mkm.ee/sites/default/files/elfinder/article_files/eesti_infouhiskonna_arengukava.pdf

[2] https://eas.ee/e-eesti-maineuuring-eesti-on-digitaalselt-maailma-arenenuim-riik/

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Copyleft litsentsid ja nende klauslid

Hacker-HOWTO - arvustus

Rühmatöö arvustus – Low-code ja no-code programmeerimine